Dax att....

blogga om lektionen.
Jag red för första gången för Karin Styrman.



Det blev lite knasig start för oss. Först så filmade jag Siri som red för det skulle vara en häst mellan oss. Den hästen kom lite sent så de sa att jag kunde ta det lungt. Jag nynnar på i stallet och går sedan ner för att värma upp.
Då visar det sig att den hästen inte var fräsch (hästspråk-den visade hälta) så jag kunde börja på en gång och hann därmed inte rida fram ALLS.
Och till detta är jag nervös för vi har inte ridit lektion på ett tag och jag vet att vi lagt till oss med olater i massor!!

Jag fick börja med att rida runt lite så hon fick se oss som ekipage. Jag berättade om vårat eländiga västervarv, att han tygelhaltar och biter sig fast. Sen gjorde jag skänkelvikningar och det är nu ni kanske inte kommer förstå vad jag skriver men detta är för min skull så att jag kommer ihåg till nästa gång. />
Min kära Siri filmade så det är bara att glutta på.

Jag fick hålla ihop händerna, inga ledande tygeltag. I vänster varv fick jag tänka bogen snäppet före men inte glömma ytterskänkeln eftersom det är i den rörelsen han "spjärnar" emot, inget flyt. I höger varv fick jag tänka mindre bog, inga ledande tygeltag, sidförande skänkel längre fram INTE ridskole läran med skänkeln bak eftersom han "viker" med rumpan och jag har dragit bak skänkeln för att motverka det. Förflytta framdelen men se till att han inte glider iväg eftersom det är hans lätta varv. Fånga upp på vänster tygel. Han vill gärna förböja sig där, och reglera tvärningen med ytterskänkel. Han vill gärna "kasta" sig in i rörelsen så nu var det lungt och sansat som gällde.

Åh vad han tyckte det var jobbigt!! Det blev ok på slutet men detta är något jag måste jobba med. Inte bara det för sen var det upp i trav och i vänster varv.
Släppa innertygeln helt så att han blev utåtställd. Där kan man få känslan av att ramla inåt eftersom han så GÄRNA vill att jag tar i vänster tygel igen men ickesanicke!!
Möta upp med inner skänkel, ENDAST ledande tygeltag, led-tillbaka-led osv. Huvudet hackar som en annan hackspett för att han försöker allt för att få mig att ta vänster tygel igen. Tillsut kunde jag lite smått rakrikta och ställa inåt lite grann.
Jag fick tillbaka känslan av den formen vi har varit i så med träning ska detta gå!

I höger varv fick jag även där tänka lite utåtställd eftersom han gärna förböjer sig.

Han försökte med diverse knep för att få mig dit HAN ville men NOT TODAY! Hacka med huvudet, springa ifrån arbetet, bogar hit och dit jag gud vet allt.
På slutet kändes han riktigt ok. Slutet på filmen visar det om du orkar titta;).

Nu blir det att somna till lite mental ridträning. Rida igenom allt igen!!

Kommentarer
Postat av: Maria G

Vad spännande att läsa, jag har precis börjat rida för min gamla tränare igen och får precis som du tänka och rida utåtställd, vänster varv går hon hela tiden före med v bog och det är ett elände i bla volter när hon söker min innertygel och den inte finns för jag får också bara använda den ledande. Jag har ridit kanske 7 lektioner för min tränare nu och det är sån stor skillnad så jag blir tårögd. Ska iväg och träna idag och ser fram emot att se hur det känns idag från i tisdags då vi red lektion sist, har bara ridit ut 1 dag efter det och en dag har hon stått.

mvh Maria G (jag har gjort ett annat inlägg i din blogg, om du vill ha min bloggadress..

2010-04-30 @ 06:30:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0