Mycket Väl Godkänd

Idag tömkörde jag alldeles själv!! Härligt att äntligen vara där!!

                   

Tanken var att min tömkörningsguru skulle sköta allt men hon blev lite sen så hon sa att jag kunde "klä på" Våfflis och gå ner till ridhuset. Väl där fick jag lite jävlaranamma och tänkte att nu ska jag surprisa henne, så jag började med att sätta på svanskappan och sen leda honom runt.
Det var precis som om han förstod vad som skulle ske med den munderingen, för jag kunde hur lätt som helst leda honom genom att han gick först i grimskaftet och jag kunde styra på bogarna.
Inga problem, tänkte jag då. Jag törs!!
Jag satte på tömmarna på mitt speciella, inte allra säkraste sättet, men de är ju hutlöst långa!! Tur att man har en snäll häst!
Sen "slängde" jag runt lite med tömmarna bakom honom och sen satte vi "fart". Så härligt att han förstod. Dock ville han gå i ett lite för högt och spänt tempo men efter ett tag slappnade han av.
Gurun kom och blev jätteglad att se att vi körde själva.
Hon tyckte att om alla elever var så duktiga så skulle det vara lätt. Härligt att man är bra på något! Hon ville göra det lite svårare så konerna kom fram så vi fick köra slalom. Inga problem;).

Våfflan blev dock lite nervös i början när jag med tafatt hand skulle försöka få tömmarna över på en sida för att gå snett bakom på en sida istället. Hon hjälpte mig så att jag fick träna på det genom att hon pratade lite med Våfflan medan jag svängde runt med tömmarna. Två hopprep ska inköpas så att jag får in gunget!!

Jag fick öva på att vara lite närmre hästen och att hålla hela "tömmeriet" i handen och inte efter mig. Vi slutade med att göra lite skänkelvikning. Det här kommer bli jättebra för min ridning!!

Allt skedde i skritt för jag har så mycket att hålla reda på innan jag går upp i trav. Ska forma honom bra i den gångarten innan jag går upp i trav. Jag tömkör även än så länge i grimma.

Nu blir det tömkörning i ca två veckor. Hårdträning!!

Kommentarer
Postat av: Maria G

Vad spännande, jag tömkörde vår ponny en del, den som vi fått ta bort, han var en fena på det:-) Sessan ska vara mkt tömkörd, men jag har inte fått tummen ur och pröva än, blev lite inspirerad nu när du gör det! Kanske ska prova nån dag ;-)

Maria

2010-05-07 @ 06:25:15
Postat av: Sandra

gud vad fin häst! :)

2011-01-08 @ 18:49:35
URL: http://hoppryttarnas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0